Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 24-11-2017


Meerderheid ondernemers kent periodes met grote problemen

Ruim de helft (52 procent) van de Nederlandse ondernemers heeft weleens een periode van zwaar weer meegemaakt. En ruim tien procent van hen heeft ondanks de economische groei nog steeds te kampen met forse zakelijke tegenslag. Ze worden geconfronteerd met argwaan over de werkelijke reden van de tegenslag, wantrouwen bij banken en klanten en soms ook sociale uitsluiting. Stress, ook in het gezin, en slapeloze nachten zijn het gevolg. Velen spreken hun privérekening aan om gaten te dichten. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Kamer van Koophandel heeft laten uitvoeren.

 

De uitkomsten van dit onderzoek zijn aanleiding voor een landelijke campagne om het taboe op zakelijke tegenslag te doorbreken en de kans op een succesvolle comeback te vergroten.

 

Bijna de helft (46 procent) van de ondernemers met forse zakelijke tegenslag heeft het gevoel dat ze er alleen voor staan. Van de ondernemers die last hebben van negatieve vooroordelen, ervaart 39 procent wantrouwen bij de banken. Achteraf vindt ruim een derde van de ondernemers dat ze hun problemen anders hadden moeten aanpakken en een vijfde dat ze te lang hebben gewacht hun zorgen met anderen te delen. Maar bijna twee derde (64 procent) van de ondernemers met forse tegenslag kwam er uiteindelijk weer – soms met de nodige schade – bovenop. Ze verlaagden hun kosten door bijvoorbeld werknemers te ontslaan, en vergroten hun inkomsten door bijvoorbeeld betere marketing en bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten op soms ook nieuwe markten te brengen. Innovatie is dus een deel van de oplossing.

 

Om ondernemers te stimuleren om eerder hulp te zoeken en hun zorgen uit te spreken, opent de KvK een 24 – uurs ‘comeback’-lijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen nu anoniem bellen naar 0800-1014. Hier vinden ze niet alleen KvK-deskundigen die hen een luisterend oor en advies bieden, maar ook bekende ervaringsdeskundigen.



Terug naar nieuwsoverzicht