4 Tips om uw klanten beter te laten betalen

06 juni 2005
Nieuws van leden

4 Tips om uw klanten beter te laten betalen

1. Alle klanten dezelfde termijn.
Hanteer voor iedere klant dezelfde betalingstermijn en wijk hier nooit van af. Als klanten onderling contact hebben en ontdekken dat u met 'verschillende maten meet' verliest u aan respect en geloofwaardigheid. Dus: geen uitzonderingen!

2. Snel nabellen.
Wacht niet tot de uiterste betalingstermijn verstreken is, maar bel na een week of drie of uw product goed ontvangen is en of de factuur correct is. Is er iets niet in orde dan kunt u hier gelijk op inspelen. Veel afnemers wachten tot na de betalingstermijn en beginnen dan over details op de factuur. Zolang de dsicussie voortduurt, wordt er niet betaald.

3. Stuur nooit een 'eerste aanmaning'.
Zodra u 'eerste aanmaning' op een aanmaning zet, wordt hij direct weggelegd 'omdat er toch wel een tweede (en een derde) zal volgen..... De 'eerste' aanmaning stuurt u consequent 10 dagen nadat de betalingstermijn is verlopen. Na nog eens 10 dagen stuurt u een tweede. Dan wordt het tijd om na te bellen en uw debiteur hoogstpersoonlijk aan zijn betalingsverplichtingen te herinneren.
Maak op een vriendelijke manier duidelijk dat u genoodzaakt bent de vordering uit handen te geven indien betaling uitblijft.

4. Wacht niet te lang met het uit handen geven van de vordering.
Volgens de Richtlijn Betalingsverkeer kunt u het beste de vordering uit handen geven als 90 dagen na de vervaldatum de factuur nog niet is betaald. Echter, BSB & Partners adviseert u dit nog sneller te doen, gezien het huidige economische klimaat. Door langer te wachten verkleinen de kansen op een succesvolle inning.

Voor meer tip en informatie omtrent debiteurenbeheer en incasso kunt u ons bereiken op 078-6536666 of kijk op onze site.
Onze Business Partners