Creativiteit nodig in de binnenstad

01 oktober 2019
Columns
Het was een verontrustend rapport dat het onderzoeksbureau Citytraffic publiceerde. De rode draad? De winkelstraten in onze vaderlandse binnensteden trekken steeds minder bezoekers. Grote vraag: is het terecht dat elke stad zich zorgen maakt over deze dalende aantallen in de winkelstraten? En wat méér is: wat is de remedie om het tij in de komende jaren te keren? Een vraag die ook voor onze stad geldt.
Duidelijk is wel dat passief afwachten niet inspirerend werkt, laat staan de consument stimuleert, onze prachtige binnenstad te bezoeken.

En ja, de onderzoekers doen ook suggesties en de Dordrechtse Ondernemersvereniging onderschrijft die van harte. Investeren in activiteiten en/of evenementen, in beleving, attracties en inspiraties.
Suggesties die elke ondernemer moet aanspreken. En waar is waar: in Dordrecht ontbreekt het daar niet aan. In de afgelopen jaren bezochten vele duizenden onze binnenstad, met dank ook aan het enthousiaste team van Dordt Promotie. Grote en kleinere initiatieven gingen hand in hand en nu al kijken we uit naar de komende kerstmarkt, die jaarlijks ongelofelijk veel bezoekers naar ons binnenstad lokt.

Maar het is goed om onze eigen initiatieven steeds weer tegen het licht te houden. Zo van: werkt onze koopzondag goed? En hoe beoordelen we de koopavond? Hoe creeëren we een goede binnenstadscultuur die zicht voortdurend vernieuwt? Of anders gezegd: kijken naar de consumenten en zoeken naar datgene wat een aanvulling zou kunnen zijn. Daarom is het goed en gewenst dat onze ondernemers positief meedenken en suggesties doen, want in de afgelopen jaren heeft onze binnenstad daar zeker van geprofiteerd!

Anneke Maagdenberg
Onze Business Partners